<body> Rome, Anybody? <body>
Friday 11 May 2012

Sosial

Bahasa dan Kesusasteraan 


     Bidang kesusasteraan Yunani telah melahirkan ramai penulis sastera seperti Homer seorang penulis buta yang telah menghasilkan epik terkenal, iaitu lliad dan Odyssey. Iliad dan Odyssey merupakan kisah peperangan antara Achaea dengan Troy pada tahun 1184 S.M..

     Seorang penyair terkenal, iaitu Hesiod telah mengarang dua buah buku puisi, iaitu Thelogy dan Works and Day. Herodotus dianggap sebagai Bapa Sejarah kerana beliau merupakan penulis pertama yang menulis berdasarkan fakta yang tepat dan kronologi tentang peperangan Parsi. Sumbangan Thucydides yang penting ialah penulisan tentang sejarah Perang Peloponnesian yang merupakan perang antara Yunani dengan Parsi dan dianggap sebagai sebuah karya klasik.

Huruf Yunani

Huruf Yunani atau Huruf Greek adalah huruf yang telah digunakan untuk menulis bahasa Greek sejak sekeliling abad ke-9 SM. Ia adalah huruf pertama dalam makna sempit, yakni, sebuah sistem tulisan mengunakan simbol terasing untuk setiap vokal dan konsonan dengan sama. Ia adalah skrip berhuruf dalam kegunaan kini. Huruf adalah juga digunakan untuk persembahkan nombor-angka Greek- dalam jenis sama konteks sebagai angka Roman. Selain menulis Greek moden, kini hurufnya digunakan sebagai simbol dalam matematik dan sainsnama zarah dalam fizik, sebagai nama bintang, dalam nama abang dan kakak, dalam namaan superangka siklon tropikal, dan untuk lain-lain tujuan. Huruf Yunani berasal sebagai pengubahsuaian dari huruf Phoenicia dan dalam giliran memberi kebangkitan kepada GothikGlagolitikCyrillicCoptik, dan kemungkinan huruf Armenia, baik juga seperti huruf Latin, seperti didokumentasikan dalam Sejarah huruf. Huruf Yunani adalah tidak berhubungan dengan Linear B dan ejaan sukuan Cypriot, sistem tulisan lebih terawal untuk Greek.

I reached Rome @ 10:03